Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ruzyně

Ruzyně

 Ruzyně (Ruzyň, Ruzíň, Ruzeň, Rusín) náležela ve středověku břevnovskému klášteru a ve zprávě z roku 1406 je zmiňována tamější tvrz a dvůr s trojím poplužím. V husitských dobách byla zabavena Pražany, kteří ji roku 1429 postoupili purkrabským statkům a v purkrabském majetku zůstala nepřetržitě do konce 18. století. V 19. století měl zdejší velkostatek výměru 400 ha. V r.1900 byla Ruzyně s 1142 obyvateli (z toho 4 Němci) a cukrovarem vsí smíchovského okresu. V polovině třicátých let 20. století začala výstavba letiště, které bylo zprovozněno v dubnu 1937.
Do roku 1960 byla Ruzyně samostatnou obcí. K Praze byla Ruzyně s téměř 5700 obyvateli připojena 1. července 1960 současně s Čimicemi a současně se změnou šestnáctiobvodového členění Prahy na desetiobvodové. Ruzyně se tehdy stala součástí nového obvodu Praha 6 a v roce 1990 součástí městské části Praha 6. Jedním z důvodů bylo i to, že Praha do té doby neměla žádné mezinárodní letiště na rozdíl od malé vesničky Ruzyně :-).
V ruzyňském katastru se nachází velké mezinárodní letiště, díky němuž vešla Ruzyně do celostátního povědomí už před válkou. "Nové" letiště bylo otevřeno až po okupaci v r.1968, kdy byla část vybavení již dostavěného nového letiště zdevastováno okupačními vojsky. Letiště bylo na návrh F. Feniče poněkud sporně přejmenováno na letiště Václava Havla, což není většinou obyvatelstva axeptováno dosud. 
Významnou stavbou jsou i ruzyňská kasárna, kde byli internováni studenti zatčení gestapem a jednotkami SS v Praze v noci ze 16. na 17. listopadu 1939.
17.11.1939 popravili nacističtí okupanti v ruzyňských kasárnách devět vysokoškolských funkcionářů, zatčených v rámci akce "Sedmnáctý listopad". V jízdárně kasáren soustředili pak většinu studentů zatčených téhož dne v pražských vysokoškolských kolejích; část z nich byla odtud 18.11.1939 transportována do koncentračního tábora Sachsenhausen-Oranienburg.​ Ruzyňská kasárna sloužily i v následujícím období okupace jako popraviště pro odsouzené nacistickými stannými soudy (například za stanného práva na podzim 1941).
V Ruzyni bylo v 80. letech 20. století vystavěno velké panelové sídliště Na Dědině, v němž se nachází významná část ruzyňských obytných domů.
Nachází se zde také velký objekt vazební věznice, který je dobře vidět např. při jízdě vlakem po nedaleké železniční trati z Dejvic směrem na Kladno. Nepřehlédnutelná je především její typická vodárenská věž, která je mylně zaměňována za věž strážní. Věznice vznikla v roce 1935 přestavbou bývalého cukrovaru. V roce 1950 byla ve věznici dostavěna hlavní 6podlažní budova, jíž byl dokončen komplex objektů kolem vězeňského dvora.
Ruzyňská věznice je známá mimo jiné i tím, že zde v dobách komunistické totality byly vězněny některé významné české osobnosti.
Kromě mezinárodního letiště prochází starou Ruzyní také železniční trať číslo 120 (takzvaná Buštěhradská dráha), vedoucí z Masarykova nádraží přes Dejvice,Hostivice a Kladno do Rakovníka. Železniční stanice Praha-Ruzyně se nachází mezi starým centrem Ruzyně a sídlištěm Na Dědině.
Sídliště Dědina bylo postaveno podle projektu K. Kouckého v letech 1979 – 1983. Kapacita sídliště je 2823 bytů pro 8500 lidí.

http://www.prg.aero/cs/

https://www.vscr.cz/vazebni-veznice-praha-ruzyne-90

 

 


 

 

Náhledy fotografií ze složky Výstavba sídliště